TEXTS & PROJECTS

PubliCations

Belinda Grace Gardner: Nachtflug – Achim Hoopsʼ helldunkle Schau-Plätze des modernen Lebens, in: Achim Hoops. Display, Ausst.-Kat. (Galerie im Marstall, Ahrensburg: 2018), hrsg. v. Sparkassen-Kulturstiftung Stormarn, Hamburg 2018, S. 11. 

Belinda Grace Gardner

Transitorisch: Strategien gegen die Vergänglichkeit

Gestaltgebungen des Ephemeren in der Gegenwartskunst von Meret Oppenheim bis Christian Boltanski

 

As an essential dynamic of our human existence and of our fundamentally ephemeral time, the TRANSITORY becomes manifest in contemporary art. The publication explores the work of 14 international artists who in shaping the ephemeral are imbuing it with varying degrees of permanence.   Central themes running through their aesthetic approaches are a keen engagement with the human condition and existential figurations of the ephemeral and the transitory, in which both the cycles of life and evanescence and the transcendent energies of empathy, love, and collective  die transzendenten Energien der Empathie, der Liebe und der kollektiven participation are activated.

 

 

 

Bielefeld: transcript Verlag, 2017,

312 pages, cart., num. ill. in b/w and color (language: German).

ISBN 978-3-8376-3767-0 http://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-3767-0/transitorisch-strategien-gegen-die-vergaenglichkeit

TEACHING / ADVISING

transmediale festival Berlin, Feb. 2017: lounge at the HKW with participants of the seminar: HI/STORIES. The Art of Recollection,

(fall 2016/2017, HFBK Hamburg)

 Leuphana University, Lüneburg 

(Complimentary Studies,

Perspective: Art and Aesthetics)

 

 Seminar topics (selection):

  • Social Interventions. Kunst in öffentlichen Räumen heute / Art in Public  Spaces Today (Spring 2019)
  • Störungen im System. Die 10. Berlin Biennale richtet sich gegen Hierarchien der Macht / Subverting the System. The 10th Berlin Biennale Counters Hierarchies of Power (Spring 2018)
  • Picturing Reality. (Bild-) Konstruktionen der Wirklichkeit / Pictorial Constructions of Reality (Spring 2017)
  • The Art of Intervention. Kunst in öffentlichen Räumen heute / Art in Public Spaces Today (Fall 2015/2016)
  • (Ge-)Schichten der Stadt. Die 8. Berlin Biennale 2014 als Brennspiegel historischer Prozesse / (Hi)stories of the City. The 8th Berlin Biennale 2014 as a Refracting Mirror of Historical Processes (Spring 2014)
  • Shaping the Ephemeral. Strategies of Representing the Intangible in Contemporary Art (in Engl. / Fall 2013/2014)
  • TRASH. 'Low Culture' als ästhetischer Katalysator in der Kunst der Gegenwart / ‘Low culture’ as an Aesthetic Catalyst in Contemporary Art (Spring 2013)
  •  Politics. Die Kunst der Einmischung / The Art of Interference /project seminar, in cooperation, among others with the artist and initiator of the international artists’ network Galerie für Landschaftskunst Till Krause (Fall 2012/2013)
  • Zwischen Höhle und Raumschiff: (Rück)Blick auf die dOCUMENTA (13) /           Between Cave and Spaceship: (Re-) Viewing dOCUMENTA (13) (Spring 2012)
  • (post-)SURreal. die Kunst der anderen Realitäten / The Art of Creating Alternative Realities (Fall 2011/2012) 

Fieldtrips (selection): 

 

10th Berlin Biennale (2018;) 8th Berlin Biennale (2014); dOCUMENTA (13) (2012).

 

EXHIBITIONS